SEM – Search Engine Marketing

Google er den største søkemotoren i Norge, og den vestlige verden, med over 90% av søk etter produkter, selskaper, kontaktinformasjon og åpningstider. Det er mange selskaper som lokker med synlighet på Google, og det er mange måter å bli synlig. Google My Business, SEO – Search Engine Optimalisation og SEM – Search Engine Marketing. SEM er den enkleste måten å dirigere potensielle kunder inn på nettsiden din, og få de til å konvertere.

Det er i midlertid flere ting du burde få på det rene før du inngår en kontrakt med et selskap om digital markedsføring.

1: Hva gjør bedriften før annonsen settes opp?

Som all annen annonsering trenger du en målgruppe – hvem som er interessert i produktene eller tjeneste du selger. For betalte søk (SEM) trenger du også innsikt i hva målgruppen søker etter for å finne produkter eller tjenester du selger. Du vet best hva du selger, men det er ikke dermed sagt at du vet best hva som søkes etter. Vær sikker på at bedriften du velger forstår hvem din målgruppe er, og gjør en analyse av mulige søkeord. Det bør være samarbeid mellom deg og bedriften slik at de får vite hva du selger i detalj, og kan finne de søkeordene som gir deg mest for budsjettet ditt. 

2: Hva gjør bedriften for deg etter en annonse er satt opp?

Det er enkelt å sette opp en annonse med relevante søkeord, men hva skjer videre? Du får kanskje en månedlig rapport med informasjon om hvor mye du har brukt på annonseringen, men ingen indikasjon på hva dette bringer deg. Vær sikker på at bedriften du jobber med jobber for deg. En annonse er ferskvare. Spesielt innen SEM må annonsen alltid jobbes med for å forbedre treff og konverteringer, og å få prisen per klikk ned.

3: Gjør bedriften noe for at de som søker finner det de søker etter klikk?

For å få klikk på annonser til å konvertere til kunder må potensielle kunder finne informasjonen de trenger på siden de kommer til. Et klikk på din annonse skal føre til en landingsside som gir denne informasjonen. Om de ikke finner informasjonen de søker er sjansen for at de forlater siden med uforrettet sak.

4: Kan potensielle kunder kontakte deg?

Ikke la kunden lete for å finne ut hvor de kan kontakte deg, men gjør veien fra klikk til salg så enkel som mulig. For å gjøre dette må en landingsside gi informasjon om hvordan de kan kontakte deg, enten med telefonnummer, mail, kontaktskjema eller chat. Det er endeløse muligheter for kunder å kontakte deg i dag.

HVORDAN LYKKES MED GOOGLE ADS?

Vil du vite hvordan du lykkes med Google Ads? Last ned en gratis PDF med våre beste tips til hva du må tenke på før du setter i gang. Lykke til!

LAST NED

TRENGER DU HJELP MED DIGITAL MARKEDSFØRING?

KONTAKT OSS